сряда, 3 май 2017 г.

Милен Налбантов - "Имането". За романтиката в литературата

         Милен Налбантов е краевед, историк, писател, артист и активен самодеец. Това е известно най-вече на четящите и нечетящите около Велинград и Пазарджик. Широката читателска аудитория може би не го познава, а от хората, занимаващи се по-сериозно с литература, като в това число прибавям и писателите, малцина са тези, които го знаят и са чели нещо от него. Но това е абсолютно нормално. Книгите на Шана, както му казват, се печатат в единствената печатница във Велинград, а разпространението става от ръка на ръка, с помощта на собственици на магазини, с помощта на читалищата и т.н. Като говорим за напълно скромен тираж от петдесет, сто или двеста бройки в добрия случай. За всеки писател е ясно, че не е лесно да отделиш собствени пари или да намериш дарители, когато искаш да ти отпечатат книжката. Но защо казвам това?
         В подобна ситуация като Шана са много писатели в България. За тях обаче много рядко се говори, поне с такова впечатление съм останал. Някак не им се дава шанс от списания, предавания и сайтове да ги видят хората, да узнаят за съществуването им, да ги прочетат. А дори и да не харесат книгите им, пак е нещо. Няма гаранция, че в някое село или малко градче не се крие талант, който е на нивото на изявените имена и заслужава също толкова възможност. Или трябва да изчакаме той да умре и по някаква случайност след време да се появят произведенията му и да съжалим, че е трябвало да мине много време, за да го открием? Дали обаче не са виновни те самите, че остават скрити? Или пък всичко са просто добре измислени и провеждани мениджърски игри, които вече тотално превърнаха литературата в бизнес?

         Има предостатъчно поводи за размисъл по тези теми, но в конкретния коментар тя е друга, затова ще се върна към Шана. Като бивш учител и директор в родното му село Драгиново, а сега вече и като пенсионер, той разглежда в книгите си езика, историята, културата и традициите на селото („Драгиново – земя благодатна“, „Село на припек“, „Искри от жарава“). „Имането“ е последната му книга, в която са включени истории и легенди от този край. Разказани са историите на отделни личности, разказва още за знакови места и събития от селото и региона, за влиянието на технологиите върху живота на хората през годините, както и за други интересни събития от селския бит, които биха предизвикали любопитството не само на тамошните хора. Разказването на Шана е опростено, като на места са използвани чисто клиширани изрази и като се прибави предвидливия развой в някои произведения, се получава недобър резултат. Но това са само отделни случаи, които биват компенсирани с цветни описания на природни картини и доста интересни моменти, свързани с героите. Те от своя страна са все колоритни. Авторът се е постарал да им даде кратко описание, което да помогне на читателя да си ги представи, да види в съзнанието си селски хора. Впрочем, подобен начин на изграждане на героите прилича на този в класическия български разказ. В съчетание с описанието на околния свят, на детайлите от селския бит, се създава необходимата атмосфера за такъв тип произведения.
         Отношението към българския език и към драгиновския диалект авторът е показал във всичките си предишни книги (най-вече и чрез „Речник на думите в драгиновския говор“). То личи и в „Имането“. Диалектните изрази прибавят допълнителни багри към повествованието, но трябва да се отбележи, че се усещат места, където е трябвало да има подобни изрази, но вместо това са използвани книжовни такива, които не стоят добре и нарушават стила. Най-осезаемо е това при диалозите, което ги прави леко тромави в отделни моменти.
         Прочитането на подобна книга не натоварва, не затормозява и не оставя кофти усещане накрая. Създава усещането за добронамереност и задоволство от опознаването живота на хората от този край. Натоварващо могат да подействат множеството правописни грешки в книгата, които от печатницата не са се погрижили да поправят. Но и защо да го правят, след като не ги интересува какво ще напечатат, стига да им се плати?

         Шана е член на съюза на независимите български писатели. Но това не е от кой знае какво значение. Той е член на съюза на онези писатели, които ни напомнят, че литературата не е само бизнес за пари и слава. Такива писатели плащат, за да издадат книгите си в някоя печатница, защото няма издателства около тях и им е трудно да се свържат с такива, използвайки новите технологии и интернет. Те правят представянията си в читалищата, където въздухът е наситен с дъх на култура. Но те са с убеждението, че не дават събираните с години пари за едно книжно тяло, а за своето име, гордост и уважение на хората. Наясно са, че няма да спечелят от цялата работа. Наясно са, че не всеки ще хареса написаното от тях. Но когато обиколят познатите си и им дадат по една книжка, когато хората от техния край прочетат за себе си, макар и да не обичат да четат книги и когато някой човек случайно ги срещне на улицата и им каже „Браво, даскале!“, което в някои места е запазило все още смисъла на дълбоко уважение, то тогава такива писатели получават истинска литературна награда.


Автор: Мехмед Атипов
"Под линия", 2016г.

Няма коментари:

Публикуване на коментар