Романът
„Аутопсия на тялото” на Веселин Стоянов като цяло разглежда библейския сюжет,
свързан с разпъването на Христовото тяло. Интересното е, че погледът на автора
е малко по-различен и той се опитва да внесе известен хаос, типичен за
постмодерните романи. В началото се описва как „тялото”, носено от носачи,
наети от Йосиф, се поставя на „голия хълм”. Христос, назоваван от Стоянов с
името Йешуа, е екзекутиран от Римляните и с това започва текстът, а после се
появява ретроспекцията. Кайафа, комуто се пада задължението да извърши
екзекуцията, изпитва угризения на съвестта, неспокоен е, сънят му е нарушен.
Освен това, той е и доста болнав, което може да се тълкува като един вид карма
за извършените от него убийства. В романа, Веселин Стоянов уточнява, че Пилат е
заповядал Йешуа да бъде екзекутиран, защото е „водач на секта”. Самият Пилат
пък от своя страна държи на това да бъде богат и почитан, иска да му бъде
донесена „скъпа пурпурна тога”, която е символ на власт. Намесва се и
един друг познат сюжет от старогръцката литература – Йосиф отива да поиска
тялото, за да го погребе. В „Антигона” на Софокъл подобен сюжет също се
наблюдава. Особената жестокост ясно се откроява в романа, особено когато се
уточнява, че смъртта на кръста трябва да настъпи колкото се може по-бавно, за
да може жертвата да се мъчи максимално. Пилат също изпитва удоволствие от
човешката болка и страдание и като цяло се вижда едно противопоставяне между
добро и зло – чрез образите на протагонистите Пилат и Йосиф. Тезата, че
богатството и охолния живот спомагат за това личността да деградира също намира
подкрепа в романа. Пилат е от „богата фамилия”, увлича се по военното дело,
встъпва в брак с Клавдия. Стреми се към разкош и не се колебае да премахне
всеки, който застане на пътя му. Много са привържениците на идеята, че в древен
Рим, развратът и хомосексуализмът са били широко разпространени. За това пишат
и автори от епохата, като Петроний, а Веселин Стоянов също споменава, че
Клавдия, в изблик на гняв е заявила експлицитно съмненията си относно
сексуалната ориентация на Пилат. Слуховете се разпространяват бързо, Йешуа има
способността на изцелява, при това безплатно. Той не говори срещу Рим, а срещу
самите „идеи”. Библейският сюжет за възкресението на Лазар също присъства в
романа. В отговор на твърденията, че Йешуа е с божествен произход, Пилат
отвръща, че ако това наистина е така, той (Йешуа) ще
възкръсне, а самият Пилат ще спре да сече монети с неговия лик. Годината, в
която действията се развиват е 4174 – по еврейското летоброене.
Доста
се спекулира също с идеята, че Исус е имал съпруга, която в момента на
разпъването, е била бременна от него. Дан Браун в „Шифърът на Леонардо” много
убедително защитава тази теза, като дори твърди, че „Свещеният граал” не е
чашата, от която той е пил по време на тайната вечеря, а че това е човек –
Мария Магдалена, която е носила в утробата си неговата кръв, т.е. неговия
наследник. Стоянов също загатва за това в романа си и описва сцената, когато
Мария върви след кръста, също бременна. Накрая е поставен въпросът дали
наистина трябва да се вършат всичките безумства, в името на този „Бог” и дали
всъщност това не е една манипулация с цел облагодетелстване на определени групи
хора. Много са привържениците на идеята, че Исус всъщност е бил обикновен
човек, с човешки мечти и пороци, който за своя 33 годишен земен път е успял да
накара Мария Магдалена да спре да продава тялото си, да се влюби в него и да му
роди наследник, чиито потомци вероятно са и днес сред нас. Самите идеи около
личността на Христос, свързани с неговото име и произход са предпоставка за
конфликти. В романа на Стоянов, протагонистите са реални личности, библейските
сцени и епизоди също, но тълкувани по различен начин. Героите са унизени от
властта, от йерархията, от аморалността и за това пише в студията си и Владимир
Янев. Според него, писателят не разказва, а „притчовизира”, дава пример за това
какво би се случило, ако живеем без морал и следваме само и единствено
първичните, животинските си инстинкти и се отдадем на пороците и най-долните си
страсти.
Кой е автор на тази рецензия?
ОтговорИзтриване