
Възползвайки се от повествователни
техники, Евгения Иванова създава две оптики, през които протича ходът на
историята – външна и вътрешна. Чрез трите си героини, разказващи „големия
исторически сюжет”, се завързва първият най-видим конфликт. Той проблематизира
заучаването на историята, (не)способността да задаваме въпроси и мислим логично
върху тях. Основните лица в конфликта са възрастната дама, чийто прадядо -
Атанас Карастоянов, придворен фотограф – е оставил своя дневник със записки,
добили ценност на исторически в по-късни дни. Този дневник обаче не става ясно
наистина ли съществува или е измислица, защото бабата разказва наизуст. Тя
разказва историята от болничното си легло на своята внучка и нейната приятелка – и двете с по-ново
историческо съзнание, а и достъп до документалната литература. Това означава,
че могат да сверят историческия разказ като спомен и предание от уста на уста,
за да развенчаят някои митове. С някои малки изключения, в книгата никъде не
попадаме на нова историческа истина, макар ясно заявеният конфликт да
проблематизира именно „грешната” история.
Вътрешната опитка е осъществена
посредством избирането на автентична действителна личност, която изпълнява
ролята на свидетел на историята „отвътре”. Атанас Карастоянов е бил придворен
фотограф в кралския двор на Обреновичите, имал е ателие в Белград, където снима голяма част от
добре познатите големци на нашата история, а по-късно и в свободна България. С
този избор авторката печели доверието на читателя и го предразполага към прочит на едно автентично свидетелство. Подзаглавието - роман-колаж, -
всъщност назовава професията на главния свидетел на епохата. Той е основният,
модеренят източник на историята,
летописът вече е остаряла форма. Книгата на Евгения Иванова е богато снабдена с
ценен снимков материал. Снимката е уникален продукт на технологията. Веднъж тя
предизвиква възхищение и само догажда, че може би един ден ще се превърне в
памет, друг път става причина да бъде идентифициран Апостолът на свободата, а
трети - повод да се реконстуира част от историята.
В романа липсват главни персонажи,
липсва и главен сюжет, липсва и ясно изявен повествовател. Авторката не се
спира на вариант, в който всевиждащия и всезнаещ повествовател да резюмира
събития, да придвижва напред или забавя темпото на разказа, няма обобщаващи
моменти, нито изводи, липсва и неговата оценка, така характерна за историческото
повествование.
Книгата на Евгения Иванова е наистина
един колаж, наслагване на елементи един върху друг. Тези елементи се явяват
парчета от историята. Може би е редно да се запитаме: защо роман-колаж? Какво
означава това и защо под тази форма? Тук възниква и въпросът: може ли чистата
историята (без фикция) да бъде представена в романовия жанр? Може ли
историческият сюжет в романа да не бъде воден от повествовател, който знае
всичко, който познава историята, знае кое как е започнало, причините поводите и
последствията и, която позиция му дава право да издава нравствени присъди?
Наследницата на Карастояновия род не
е свидетел на времето, но прави реконструкция чрез наученото от мнимия дневник.
Историята се реконструира чрез чужд спомен, но все пак автентичен, което трябва
да убеди читателя в достоверност. Нейната история бива пресичана от третата
героиня, която оспорва достоверността и води до разколебаване у читателя. Цялата
книга би могла да бъде повод за един нов поглед върху споровете около
философията на Историята, започвайки, например, от това какво е Истината...
Автор: Дора Иванова
"Под линия" 2016г.
Автор: Дора Иванова
"Под линия" 2016г.
Няма коментари:
Публикуване на коментар