четвъртък, 11 юни 2015 г.

„Сестри Палавееви в бурята на историята"

      

                    Алек Попов  пише първия партизански роман след края на комунизма и за тази задача избира един твърде нетрадиционен жанр и сюжет. В центъра на повествованието са две сестри близначки от богато семейство, които се врязват в партизанското движение, пленени от комунистическата идея. Буржоазните девойки контрастират толкова силно над самите партизани, че това води до поредица от комични ситуации и сблъсъци. За една и съща идея се събират две противопоставящи се класи, откъдето си проличават и техните различия.
          Романът има много интересна рамка. Авторът ни посреща в днешния софийски квартал „Коньовица”, за да ни запознае с една малка забравена уличка, която носи името на някогашна партизанска героиня, а именно ул. „Яра Палавеева”. Въпросът, който стои пред разказвача и читателите е как повече от двадесет години след бурните метежи на Промяната, тази улица все още стои с партизанското си име и има ли някой, който си спомня коя е тя? Чрез спомена на възрастната жена от номер 6, повествователят прави малка ретроспекция и ни връща в далечната 1952 година, когато името на улицата е било сменено с името на партизанката, загинала в борба срещу фашизма. От тук разказвачът ни връща още малко по-напред във времето, за да проследи последователно събитията около партизанския отряд с идването на двете сестри, до тяхното разделяне. След това романът прескача десет години и ни прехвърля на чужд терен – Лондон, където завършващата точка е поставена в размислите за излъгания  героизъм.
Преди години партизанската тема е била експлоатирана много, но тук тя е поставена по един нов нестандартен начин. Книгата е жанрово определена – приключенски роман, който не държи на някаква историческа точност, напротив авторът още в самото начало прави уточнение, че всяка прилика с лица е напълно случайна. Написана с фино чувство за хумор, премерено пародирана е, играе се с митовете, например като този, че партизаните са върли марксисти, а в същото време вярват в змейове и вампири, както и отскачането на някои от тях вкъщи при жените си. Тази симпатична същност на партизаните няма как да не  попадне под ударите на иронията. Подобен мотив в литературата ни не би могъл да се развие при четническото движение, свързано с възрожденския героизъм. Това по-скоро е недопустимо. В романа на Алек Попов обаче, подобни качествени характеристики са част от самите герои. Абсурден е и моментът, в който трябва да засвидетелстваш покъртителната мъка от смъртта на Сталин, а да не можеш дори да пролееш сълза и това да доведе до употребата на лютиви капки.
Освен че авторът си позволява да се шегува с популярни на  Запад марки, храни и парфюми, като ги вкарва в екстремни ситуации, по много интелигентен начин успява да интегрира, в духа на жанра, на пръв поглед малко смущаващи теми, отпращайки и към художественото изкуство и по – конкретно към една от картините на сюрреалиста Салвадор Дали – „Великият Мастурбатор”.
От гледна точка на повествованието имаме един фиктивен разказвач, който не се персонализира с никой от героите, говори от 3л. ед.ч. Запознанството ни с персонажите става последователно, като във всяка следваща част се появява някой нов. Те имат лице и характер, което ги прави разпознаваеми, като цяло не са натоварени с някакъв драматизъм, освен Медвед и Екстра Нина, за които има по-сериозни биографски бележки. Медвед или Спартак Галев е един от участниците в септемврийското въстание от 1923г., след което емигрира в Русия. Завръща се в България 1942г., а лично Георги Димитров го убеждава да поеме командването на все още неоформеното партизанско движение. Медвед е важна фигура в романа. Всички би трябвало да му се подчиняват, в него партизаните виждат олицетворение на великата комунистическа идея, но всъщност точно той е този, който най – ясно си е дал сметка за утопичността й. Така наред със смешното е преплетена и тъжната истина за една прекрасна, хуманна идея, използвана като платформа върху, която се настанява за дълго тоталитарно управление в една голяма част от държавите в света. Носители и проповедници на тази идея наистина са партизаните, същите тези със своите страхове, суеверия и изкушения, събрани под командването на човек, който отдавна е разбрал, че комунизмът в действителност не е това, за което се борят.  
Романът на Алек Попов не натоварва с историко – психологически  размишления, нито пък натоварва чрез смъртта на Медвед, а и останалите от отряда. Напротив, неговата смърт е поводът той да каже откровената истина за лъжовния образ на СССР, който е не свобода, а точно обратното – затвор. Фактът, че авторът ни прехвърля десет години по – късно и ни предлага едно развитие в две различни посоки отново говори за противопоставянето на идеята и резултата от комунизма, на единия и другия свят, на свободата и липсата на избор.
Книгата чупи канони като на фона на принципно изградения през годините в литературата стереотип за партизанските движения, се врязват почти до катастрофа близначките, които са от буржоазно потекло. Различни от останалата част от групата, те са буйни и нестандартни, още в самото начало командващият отряда си дава сметка за това и се опитва да ги върне в града. Събитията обаче се развиват така, че те наистина се озовават в бурята на историята и дори извършват купища героизъм.
Автор: Дора Иванова
"Под линия", 2015г.

Няма коментари:

Публикуване на коментар