петък, 12 юни 2015 г.

Реторика на заглавието

Заглавието на литературната творба е необходимо да има репрезентативно-увещателна роля – да подсказва съдържанието на текста и да може да грабне вниманието на читателя. Точно така е озаглавена и повестта на Орлин Василев – Дивата гора, която е специфична с това, че е насочена към два типа читателска аудитория. Първия тип е детска, заглавието само по себе си предполага приказна история. И наистина е такава – действието се развива в гора, където  хищните и мирните животните се борят за храна и власт, притежават разум, могат да комуникират помежду си. Подобен е сюжетът в много други детски приказки, заглавието също ориентира към подобен тип произведение. От предговора обаче става ясно, че целта на автора е да пробуди мирния народ, който се е оставил на властимащите (хищниците в повестта) да се гаврят с него и да правят каквото си искат. Представяйки на пръв поглед детска творба, властта е заблудена, но за кратко, като след това е издадена заповед всички книги да бъдат издирени и унищожени. Но дори за краткото време на „измамата”, хората тогава са разбрали, че ако се сплотят, могат да се преборят със системата и потискащия, тоталитарен режим.  От съвременна гледна точка, младият, незапознат с периода читател, трудно би се досетил за алегоричността на творбата, децата могат да я четат като обикновена приказка, но за по-възрастната аудитория тя е един спомен или един нов поглед върху близката история. Важно е също да се отбележи, че интересът, който може да предизвика едно заглавие, зависи и от индивидуалните предпочитания на читателя и от това какъв тип творби обича да чете.    
Автор:Атанас Р.
"Под линия", 2015г.

Няма коментари:

Публикуване на коментар