четвъртък, 18 юни 2015 г.

Ежедневието в поезията на Ек.Йосифова



Автор: Маргарита Туфкова

В алтернативния канон на ХХ век Екатерина Йосифова се утвърждава като писателка и продължава със своето женско  присъствие и през ХХI век. Дебютната ѝ стихосбирка е от 1969 година „Късо пътуване”, следващата ѝ стихосбирка е от 1972г. „Къща в полето”, „Имена” (1987г.), „Подозрение” (1993г.), „Ненужно поведение” (1994г.), „Малки стихотворения” (1998г.), „Нищо ново” (2001г.), „Нагоре надолу” (2004г.), „Ръце” (2006г.)  и „Тази змия” (2010г.). Със стихосбирките си Йосифова печели много награди : награда на Съюза на българските писатели, награда на Сдружение на българските писатели, награда на „Христо Г.Данов”, два пъти е носил на наградата за поезия „Иван Николов”. Тя пише и детски книги „Истинска приказка за Поли” (1994г.) и „Легенда за Магичния певец” (2000г.).
 Още в дебюта си Ек.Йосифов „Късо пътуване” показва деликатността на своята поезия, писателката предпочита да говори чрез езика на мълчанието. Йосифова[1] споделя, че поетът е способен да чуе тишината, неговите способности са акустични, но тя е далеч от мисълта, че пишещият поезия е нещо повече от непишещия поезия. Предговорът към първата ѝ стихосбирка е написан от Блага Димитрова[2], която споделя, че е преоткриване на познатото „всекидневие”, едно късо пътуване, пълно с хубави изненади. Но най-хубавата изненада от това късо пътуване е обещанието за бъдещи нови пътувания – по-далечни, по-рисковани, по-откривателски. Преди да бъде отпечатана, стихосбирката тя е редактирана, редакторът  премахва едно стихотворение, а друго само коригира. В тематично отношение стихосбирката изпълнява политическите изисквания. Лирическият герой пътува само на близки места, единствената възможност на всекидневния човек в България. Често в центъра на стихотворението седи това, което ѝ се е случило. Гласът ѝ звучи зряло, долавя се и тревожност, нещата се изричат по чувство, такива, каквито са. Лириката на Йосифова се съсредоточава към пътя, пътуването и домът. Литературните критици твърдят, че името на Екатерина Йосифова достойно може да застане до имената на поетеси като Елисавета Багряна и Блага Димитрова в женската традиция.
През 70-те години на ХХ век в българската лирика се обособява т.нар. „тиха лирика”. Специфичното в „тихата лирика” на Ек.Йосифова е, че тя е глуха, незабележителна, като че ли не съществува, нейният свят е скрит. Гласът ѝ не е глас на саможертва, а е глас домакински, женски глас. Според Антоанета Алипиева[3] в рамките на 70-те години Йосифова организира ежедневието чрез мекото женско смирение на оттеглянето в самотата на деня, в липса на изключителното, в радостта на подарените от живота неща. През този период ежедневието се превръща в екзистенциалното.  Битието на човек в поезията на Ек.Йосифова се одухотворява чрез ежедневието. Човек няма избор, освен да приеме емоция сред вещите, ежедневието става клетка за него. Ежедневието на Йосифова е представено чрез мекото женско смирение и оттеглянето към самотата на деня, няма отчаяние, както и няма крайно опиянение. Ако дори и да съществува някакъв конфликт в поезията, той е толкова скрит, че едва се долавя. Има примирие между грижите на деня и големите мечти. Ежедневието се превръща като необходимост към живота. Човек се смирява, докато душата му има сили за това. В стихосбирката Йосифова разкрива своя поглед, че поколението, което идва е жадно за истина. Ежедневието от една страна е представено като любов, която е узряла от истинската необходимост на живота, а от друга - като задоволяване на емоциите. Творчеството на Йосифова е в сърцевината на човешкото битие. Пресъздава мекотата на тихото битие, смирението като преживян опит, като мъдрост. Той все още е субект. През 70-те години субектът пребивава в тесни пространства. Но стихотворенията са изпълнени с уюта на пространството. Поетесата желае да открие онова вътрешно пространство, което по някакъв начин те кара да го искаш. Поезията ѝ е само-вглъбена, диалогична, Йосифова винаги говори с някого другиго, дори и в онези моменти , в които ни се струва, че няма друг покрай нея. Тя разкрива малките събития от живота на човек в затворения му свят.Човекът е разпаднат между природата и модерното. Природната същност на човека е живота, който е изпълнен  с радост и с мъка. Самоиронията на Йосифова е насочена към азовия лирически герой. Тя проследява пропаданията на слабия човек, който е плен на своята непоследователност. Той е самотен, уязвим, объркан, безразличен към света, скрит от публичното пространство, В гласа на поетесата не срещаме отчаяние , а ярка демонстрация на женското начало. В поезията на Йосифова ежедневието напълно отговаря на женското начало, родило се и живеещо в ежедневие според културата на българската история.
В стихотворението „Есен”[4] е пресъздадено отчаянието на лирическата героиня , която скита самотна. Заглавието ни отвежда към сезона есен, който не изобразява само края на топлите дни, а е свързан с отчаянието. Есента се сравнява със старата мома, която е самотна, отчуждена. Един самотен човек, който очаква предстоящия свят.
През 1989г. отпада държавната цензура в българската литература. В този период се случва нещо ново и това е женската литература. Женското писане не просто се превръща в една от новите теми на 90-те години, но и фокусира вниманието си към литературния канон. Милена Кирова[5] споделя, че в края на 20 век се появява нов шанс за ново писане и ново разбиране на „женската литература”, която се състои в липсата на „ ясен канон” и в „отказ от идентификация с нормативно модели на традиционно преживяване”. От своя страна Миглена Николчина настоява за последователност в генеалогическата схема на българската поезия, писана от жени, и конструира четири поколения, тук се включват и имена, които са от „тиха лирика”, но те са предприели различни стратегии и са продължили да пишат ( Екатерина Йосифова, Малина Томова, Рада Панчовска, Кристина Димитрова) също и Ирина Баткова, Силвия Чолева, Виргиния Захариева, Амелия Личева. В тематично отношение женското писане се обръща към съвсем нови лирически персонажи от западноевропейската култура, налагане на нов език. Женското писане се фокусира и върху мъжките ценности и справедливостта и върху женската ценност на грижата. Фокусират се върху това човек да придобие морално знание и върху възпитанието, което е получено от семейството, училището. Това десетилетие прави опит да преосмисли жената като писателка. Доколко нейното мислене и чувстване е различно при творенето и доколко  тя може да бъде отделена от мъжката част. Пламен Дойнов[6] казва, че „Женското писане през 90-те години прави радикално и подробно тематизиране на женския опит във всекидневни ситуации, умишлено парадоксализирани и „очуднени” до крайност; то прехожда оттатък стандартния еманципаторски патос и направо отменя битово-домакинските роли на жената , като деструктурира самата идея за ясни правила в съвременното семейство, за битовото пространство и неговите обитатели”.
Модерни естетически търсения откриваме в стихосбирката „Надолу нагоре”. На места липсва пунктуация, специфичен словоред, заглавия на латиница. Стихосбирката е спечелила конкурс на Националния център за книгата по програма „Помощ за книгата”. „Нагоре надолу” е книга на настроенията, не на посланията, тя  не е твърде индивидуалистична, но не е също и твърде елитарна. Оказва се някак си затворена в себе си. Стихосбирката започва с няколко думи от авторката, в които тя благодари за забележката, че книгите ѝ дължат „твърде много на подреждането”[7], поради което този път ще следва азбучния ред. Азбуката ни отвежда до съдбата на живеещия в словото човек, която се откроява като нишка в книгата. Тази нишка ни отвежда до стихотворението „Ненужно обяснения за писането и неписането”, но се и разпилява в цялата книга. Книгата е изключително азова. Човекът разговаря със себе си, или със света, но чрез себе си. Всичко е представено чрез аза. Азът винаги присъства, но е малко встрани. Той е вечният наблюдател. Той е част от представеното, въвлечен, случайно възниква и изчезва. Няма център , неустановен е.
Делничното , което откриваме в стихосбирката я прави по-достъпна за читателите. Читателите биват въвличани в различни усещания и преживявания. Нейното светоусещане е представено чрез тревожна чувствителност, непретенциозно вглъбяване. Поезията на Йосифова е дълбока, откровена, не е предизвикателна, крещяща, а е тиха, която не атакува читателя, а го примамва. В която уважението към словото, любовта към думите е голямата тема за смисъла на дните. Поезията е отворена към онези, които искат и могат да я разберат. Читателят се насочва към задълбочено общуване със стихотворенията ѝ. Те са наситени със значения, смисъли, мъдрости. В лириката и откриваме преди всичко човещината, състраданието, наблюдаваме една човешка душа останала насаме със себе си. Поезията на Йосифова дава възможност за много тълкувателни прочити, лириката ѝ е богата на провокации. Стиховете ѝ звучат леко и непринудено. Някои от тях отразяват емоционални състояния и мигове.
Непрестанно съпреживява проблемите около себе си, поетичните размисли разкриват нейната чувствителност. Усещането, което оставят стихотворенията, е, че нейният вътрешен свят е хармоничен. Непрестанно си задава въпроси, на които понякога не отговаря. Стихосбирката „Нагоре надолу” според Йосифова - това са всъщност посоките на играта, свободата и всичко. Може да се каже, че това е живота, където всеки от нас има върхови моменти, но както се изкачва човек, така може и да тръгне надолу към дъното. Животът е неустановен. Човекът в поезията на Йосифова е представен като мислещ,който не се подлъгва от меркантилните събития, а запазва вярата и самоуважението към собствения си духовен свят. Той се съпротивлява срещу ставащото около него, но това съпротивление е тихо, едва забележимо. Улавяме на места и иронията и самоиронията на писателката към света, в който я заобикаля, но не с дидактическа цел.
Самотата и свободата са ѝ нужни, затова непрекъснато търси дистанция. Поетесата ги намира сред природата. Като детайл и концепция природата присъства. Ние сме обградени от природата. Тя е най-съкровеният и див вид. Читателят бива обсебен от неустоимо единение с природата „Напират буболечки/и/сърбят”[8]. В стихотворението „Аз сред природата” природата е представена, че завладява човека и не му дава мира, тормози го, демонстрира различност и не се подчинява на човека. Това стихотворение се превръща в метафора, че човек е забравил за природата и единствено само я унищожава. Природата е  постоянен детайл в поезията ѝ. Йосифова изгражда образа на природата като възхищение „великата глухонямата”, но последния стих „не прощава” показва силата и ужаса на природата.
Дисхармонията между природата и колективния живот на хората е дискретно носещ се мотив. Осъзнала случващото се около нея, жената в поезията живее с простите неща на ежедневието. Тя осъзнава, че е късмет „ да не принадлежиш към племето на ловците”[9]. Създава си свой собствен свят, където заобикаля проблемите, върви с тихи стъпки около тях. Гласът на Йосифова е тих, шепнещ като глас на природата, от която черпи сили. В стихотворението „Птиците” птиците - това е природната свобода, те са волни, неудържими.








[1] Новков,Митко. Поезията „сфумато”.// Екатерина Йосифова в българската литература и култура. Съст. Пламен Дойнов. Изд.”Кралица Маб”,София , 2011 г. стр.67
[2] Димитрова,Блага. Пътуване с изненади.//Късо пътуване. Изд.”Народна младеж” София,1969г.
[3] Алипиева,Антоанета.Екатерина Йосифова в поетичното десетилетие на 70-те години от ХХ век //Екатерина Йосифова в българската литература и култура. Съст. Пламен Дойнов. Изд.”Кралица Маб”,София , 2011 г.
[4] Йосифова, Екатерина. Късо пътуване. Изд. „Народна младеж”, София, 1969, стр.48
[5] Дойнов,Пламен. Женско писане//Българската поезия в края на века. Том 1, София,2007 г.
[6] Дойнов,Пламен. Женско писане//Българската поезия в края на века. Том 1, София,2007 г. стр.84
[7] Йосифова,Екатерина.Нагоре надолу. Изд.Факел,София, 2004 г. стр.5
[8] Йосифова,Екатерина.Нагоре надолу. Изд.Факел,София, 2004 г. стр.8
[9] Йосифова,Екатерина.Нагоре надолу. Изд.Факел,София, 2004 г. стр.36

Няма коментари:

Публикуване на коментар