вторник, 30 юни 2015 г.

Сборникът на един „сънувач” (Емил Андреев – Боби Блажения и Другия американец)

         Преливащите се цветове и разноцветните надписи на корицата загатват за това, което ще го връхлети човек, когато чете книгата и като свърши. Това е и целта на една корица.
         Да, това е любовна книга. Дори по думите на самия автор тази книга е определяна като любовна. Любовта в разказите е силна, открита, завладяваща, даже опасна и страшна и под различни форми. Тя е фантазия, красива измислица. И ако има нещо, което присъства силно, колкото любовта, то това е фантазията, а двете се преплитат на много места в сборника, давайки усещането на читателя, че всичко е възможно да се случи.
         Един писател има невероятната възможност да създава светове, да даде пълната свобода на въображението си в писането. Емил Андреев е наясно с това. Той се възползва, играе с читателя и разгръща фантазията си. Повествователят често не е човек. Той е дърво (бряст), което в последствие отсичат, той е риба, гарван и прочие. Показателни за това са разказите „Плавеят”, „Убийството на тъжното момиче”, „Лейди Джейн”.
Освен в Аз-форма, има и произведения с третолично повествование, което представя други разказвателни качества на Емил Андреев. Третоличните разкази са увлекателни, в тях често присъства елемент, който да заинтригува читателя, да го изненада, а това е сигурна рецепта за привличане на вниманието му. Именно в разкази от този тип, като „Рибката”, „Мира, кучетата и клошарят”, силно прозират вълшебните черти на тази книга, действащи изненадващо. В другия тип разкази, разказвачът държи дистанцията с читателя близка, допуска го съвсем близо до историята. Той говори като на себе си, а ние ставаме свидетели как се пита, разсъждава, мисли. Това го прави по-жив, по-истински, особено при диалог, придавайки пълнота в образа на говорещия.
В историите се случват неща, които са сякаш умишлено дело на съдбата, сякаш са някакъв невероятен знак от нея, който идва в ключов за героя момент. За някои от тях може да бъде намерено някакво обяснение, но се остава с впечатлението, че животът ще е по-хубав, ако се приеме вълшебното, неестественото такова. Такъв е например моментът с намирането на роза в река Дунав и то в много важен за един от героите момент в разказа „Роза по Дунава”. Тук е мястото да се отбележи огромната роля и силното присъствие на Дунав в текстовете на автора.
Други топоси с голямо значение са Пловдив и най-вече Лом. Ако могат да се отделят фактори, оказващи влияние върху писането на даден автор, то за Емил Андреев такъв фактор е град Лом. С известни уговорки може да се приеме, че причина за това много от героите му да са чужденци е животът край Дунав, което прави манталитета, кръгозора му отворен към чуждите светове.
Вече стана дума за разнообразието от повествователи, което води и до богатата палитра от разнообразни герои. Има обаче един тип група герои, които се обединяват от една обща страст и това е риболовът. Именно той е сред най-големите удоволствия на мъжете според текстовете на Андреев („Клен 6 кила”). Иначе героите в разказите нямат подробно външно описание, но не са определени грозни (приемайки условностите на това определение), като се оставя да се съди за тях по делата и думите им.
Обикновено, когато има някакви уточнения за времето, в което се случват събитията, то това са деведесетте или във времето на социализма, изключвайки моментите, в които има разчупване на време-пространствените граници.
Интересна особеност в писането на Емил Андреев е способността му да излиза от някои условно приети ограничения. Това не важи само за темите и мотивите, а и за графиката, оформлението. Има малки вметки и добавки в текста, които му действат добре, разчупват го. Това са, например, някакви пояснителни думи или препинателни знаци, поставени в скоби, посвещения, обяснения на заглавието или епиграфа под линия и прочие.
Хуморът вътре е много прецизиран, но и много естествен, идва някак непринудено. В „Мама Лома” разказването е направено сякаш с тънка усмивка, която стои през цялото време и се долавя при четенето на разказа.
Друга интересна особеност е вмъкването на история в историята и ретроспекциите, които в „Лейди Джейн” връщат до отминали животи в отминали епохи. С текстове като „Недоправените”, „Сашо и социоложката” и „Убийството на тъжното момиче” пък, Емил Андреев разобличава, критикува и обвинява човешката природа за нейните грозни черти.
Финалите на разказите обикновено са трагични. Любовта, колкото и силна да е, не просъществува до края, като има и някои изключения като в „Кучката, копелето и стенният часовник” или „Мама Лома”, където пък финалът е закачлив и забавен. Авторът се стреми завършекът да е изненадващ, което води до размисли и в някои случаи оставя една мистериозна нотка, която допринася за приятното усещане след прочитането на разказа. В някои случаи, на финала, а и не само, са предложени разсъжденията на повествователя. Като чисто писателски ход, това кара възприемателя да се замисли, но може да бъде и рисково.
Във втората част на книгата са трите повести. В „Боби Блажения и Другия американец” разказвач е Сашко – учител в Ломската гимназия. Неговият приятел Костов вижда некролога на Боби и разказва историята му. Така същностната история в повестта е рамкирана. Повествованието тече плавно и увлекателно, думите са подредени по начин, който задава добър ритъм на четене. Героите са добри хора, като се срещат и някои световно известни личности. „Другия американец” е обвит в мистерия, не се знае името му, като Емил Андреев отново оставя делата и думите да са определящи. Жените от своя страна са показани с някои лоши качества в тази повест. Има смесване на реалност и фантазия, а силно застъпена е и темата за лудостта. Финалът е добър. От цялата повест се усеща една нотка на носталгия по отминало време, по забележителни хора. Усеща се един страх от самотата, въпреки внушението, че тя е неизбежна.
         Другите две повести („Нескончаем курник” и „Добрият българин”) са свързани по няколко признака. Може би трябва да се тръгне от факта, че те са част от друга книга на Е. Андреев, както е и с някои от разказите му в тази книга. Освен това, и двете са с посвещения, и двете са разделени на части, и в двете повествователят е един и същ – Бойчо Томов, който по професия също е учител. На някои места има отклонения от случката, които представляват един вид философски разсъждения, подобно на разказите.
         В повестите си Емил Андреев пише за отделния човек, за онази забележителна личност, която си струва да бъде описана в книга. А и не само в повестите си. Последният текст от тази книга „Време за радост”, който е вместо послеслов, също е показателен за казаното и съдържа в себе си много характерни черти за писането на Андреев.

         В края на една от повестите, един от героите зачита книга, в която се казва, че сънят отключва онези искания, които разумът задържа. „Ломчани са сънувачи”, пък се казва в друга от повестите. И ако нещо става ясно за Емил Андреев, то това е, че той е точно такъв.


Автор: Мехмед Атипов
"Под линия", 2015г.

Няма коментари:

Публикуване на коментар