
Световната литература притежава богат списък от имена на книги,
чиито автори създават поредица от антиутопични светове – проекция на една възможна въображаема историческа реализация обговаряща опитите за „социално
инжинерство” и универсализиране на човешката единица. Известни още като романи-предупреждения,
значението на този тип литература се реализира в отрицателно оценъчен план на
утопията. С други думи, разкриват опакото на един „идеален” обществен строй на
всеобщо равенство и благоденствие, какъвто ни предлага Томас Мор в „Утопия”,
например. Строй, който
е осмислен като пълна деперсонализация и подчинение, от страна на човека, на „огромната
обществена машина”.
Романът на Недялко Славов „432
херца” не съставя подобна проекция в бъдещето, а се опира на реален исторически
факт от миналото. През 1939г. Гьобелс нарежда всички да пренастроят тона „ла”
на 440 херца, а не на 432 херца, каквато е естествената настройка на
вибрацията, застъпена в принципа на Златната пропорция. През 1953г. Международната
организация по стандартизация приема постановлението на министъра на
пропагандата и така за всички страни е въведена новата „стандартицазия”, а точката
на баланс в природата – променена. Въпросите за манипулацията и опитите да се влияе на човечеството, не
просто през изкуството, а през възприятията, e един от основните мотиви в книгата. Авторът умишелно избягва да
разгърне историческия факт и не задълбава в исторически биографизъм. За сметка
на това умело използва реалистичното, за да го метафоризира и създаде своя
гениален музикант, който ще бъде изправен пред трудния избор за съдбата на творението. Недялко Славов е един от скромния сбор
писатели, които не просто признават, а изповядват тезата, че творецът – като
такъв – е само носител и продължител на нещо божествено, над което няма Право.
Тази концепция е заложена в книгата му, затова и гениалния пианист ще бъде
изправен пред предизвикателството, което му поднася регламента на „системата”.
Романът е ценно явление за българската литература, не само защото
надхвърля тесните рамки на национално-битовото и не задълбава в травматични
фиксации свързани с нашата история. В центъра на художествения текст са положени
екзистенциални въпроси: какво се случва,
когато същинското божие творение – човекът – се опита да промени естествената
си принадлежност; в какво се изродява изкуството – сведено до масовостта и
новата религия на улицата? Напоследък все повече се говори за глобализъм и за
това, че националностите нямат значение, проповядвайки ни циничен
универсализъм. Тази линия от книгата, Славов отново поднася с характерния за
него метафоричен език и способност да
въплъщава в хора, птици, природни явления - смисли. Мушитрънките – пилето
на глобализма, на „единното световно птичепеене”, е избраното при обсъждане
на проект на градската флора. Представете си: дизайнерски град, по модел на кураторка и иноватист!
Сатиричен
тон държи книгата от началото до края, уместно пресичан от сериозността на
внедрения авторов размисъл за смъртта, липсата на полет и страст в любовта и изкуството.
Цялото повествование се движи като театрален спектакъл, окарикатуряващ
интелектуалните соаретата в буржоазния дом на видната риститутка Елза. На
вечерите, които организира, присъстват различни представители на културния слой
интелектуалци: поети, писатели, галеристи, артисти, крупни бизнесмени. Това,
което Недялко Славов изгражда с книгата си наподобява менипова сатира. Тази сатира имитира
ежедневната естествена среда и нейния социален фон, където персонажите водят
разговор с езика и жаргона на своето време. В този похват липсват
психологически характери, персонажите са сведени до описание с няколко думи: „интелектуална проза, която се интересуване
толкова от човешкия характер като такива, колкото от идеите и представите на различни човешки
типове, предсатвени предимно в комичко-сатирична светлина.” [2]Хубенова.
Сатирата е насочена към
окарикатуряване на хай-лайфа, гостите се разобличават в разговорите си, като
повърхностни безинтересни, макар и част от артистичната среда. Единственият съществен
разговор, който бива проведен на едно от интелектуалните събития е от страна на
George, който споделя
малко известния факт за скриването на Вердиевото „ла”. На фона на всеобщата
смутеност, тишината е нарушена от идиотския въпорос на господин Фарук: „Госпожо Елза?...Туй коте
живо ли е?”.[3] Галещ сиамския котарак от стенния календар в гостната, абсурдният въпрос на господин Фарук предизвиква кикот и хилещи се ревове. Успоредно с това, талантливият музикант Нед е единственият изцяло изграден психологически персонаж, с който авторът "противопоставя живия човек срещу съчленените от нищото хора" (Недялко Славов).
Чудноват и приказен, в поетичен дори се
превръща тонът на Недялко Славов, когато трябва да ни пренесе в онзи нереален момент от божественото
провидение на своя музикант: „Дъждът се
приближи като човек. Мълчалив и висок до небето, спря пред вратата. Сякаш чакаше
да му отворят. Нед изтръпна. Обзе го метафизично усещане – като космически
полъх, като религиозно прояснение.”[4]
Омагьосан от чудото, дъждът диктуваа своя божествен съпровод в ума и сърцето на своя избраник, но талантливия
музикант не намира съответствието на звуците в пианото: „Не и не! Не се получаваше. Дъждът диктуваше едно, но пианото
недоумяваше като дете, не го разбираше.” [5] Този
е моментът, в който е реализирана една от прекрасните метафори на Недялко
Славов. Писателят споделя в едно интервю по повод книгата „грешно ни
настроиха”. Това е и една от причините да се доближи романът към антиутопичните
книги. Изобразил едно, затъпило сетивата си общество, превърнало изкуството в
универсален и масов продукт, от който да се печели, а талантът – „кредитиран и хищноолихвен” – човекът, всъщност е изгубил усетът и връзката с космическата си принадлежност. Иронията
неизменно следва книгата. Цивилизацията е еволюирала до изкуствено създадена и
наложена система от правила, чиито опровержения се считат за бойкот и
престъпление, а са заложени изначално. По природа. По Божие сътворение. Романът
на Славов е книга за героизма, този в който се отстоява правотата и истината. А
истината е, че човек е част от Вселената – ражда се в нея, изгражда се, трепти
и се разгражда. 440 херца е програмиран код, който не отговаря на естеството и
комуто човечеството не принадлежи.
Прав е Андрей Захариев, българската литература наистина има нужда от тази книга. Едната причина намирам в художествеността. Замисълът на романа не се превръща в конспиративно криминале, а остава чиста, висока, художествена линия, доближила се, философски и идейно, до световната литература. "432 херца" е книга за сключените договори, за компромисите, които правим с убежденията и вярата в правотата си. Но и за достойните ни избори.
Прав е Андрей Захариев, българската литература наистина има нужда от тази книга. Едната причина намирам в художествеността. Замисълът на романа не се превръща в конспиративно криминале, а остава чиста, висока, художествена линия, доближила се, философски и идейно, до световната литература. "432 херца" е книга за сключените договори, за компромисите, които правим с убежденията и вярата в правотата си. Но и за достойните ни избори.
Автор: Дора Иванова
"Под линия", 2015
Позоваването на podliniq.blogspot.com е задължително!
Няма коментари:
Публикуване на коментар