
Като сравнително ново явление от
края на деветнадесети и началото на двадесети век се оказва антиутопията. Не е
случайно, че се появява в епохата на индустриалната революция, когато
техническият прогрес и науката търпят възход. Жанрът представлява социален модел на идеалното общество, в което
всички са равни, но в своята същност пародира това общество, като внушава
обезличаването на единиците. По този начин свободата е сведена до ограничен
избор, този който е наложил тоталитарният модел. Романът на Петър Денчев ни
заварва в едно демократично общество, което е схванато като зловредно, а езикът - голямата заблуда на
времето, защото поражда множество смисли, а от там и относителност в истината:
: „Отсега нататък никой няма да задава
повече безсмислени въпроси. Няма да има гласове, езици и безсмислени терзания.
Чистотата на мисълта и истината ще направят живота толкова лек, че благодарение
на промяната ние ще изкореним всички недъзи.”[2] Новият ред, който
изграждат „революционерите”, начело с бащата на човека, чийто глас
проследяваме, се нарича Общество на истината. В програмата си то прокламира
омъртвяването на езика като средство за комуникация, измисля нови знаци, които да заместят
азбуката, а истината се свежда до нейната универсалност.
Повествованието се води от първо
лице единствено число, разказ на един глас, който оцелява след физическото
ликвидиране на тялото му. В това би следвало да се търси експериментаторството
на писателя, имайки предвид, че практически това е невъзможно, а литературата схваща като
недостоверно. Но тук е моментът и да припомним, че във фикционалния свят
повествователят може да говори от позицията на всеки и всичко. Никой не може да говори след смъртта си,
освен писмеността, тоест ако не е оставил слово. Авторовото внушение ни навежда
на идеята, че именно езикът и писмеността биват заличени, но не и гласът, защото кой би могъл да разкаже
нетрадиционно, но правдоподобно за терора, освен гласът, който не е материален
и затова не може да бъде унищожен.
В романа почти липсват диалози между персонажи, а малкото, които се прокрадват не притежават красотата и остроумието на реториката. В
диалозите на антиутопията се разкрива истинската борба между идеите, липса
която отнема от динамиката на „Тихото слънце”. Но това произлиза от факта, че
писателят избира пътя на монологичната форма. Това е и причината да не се
наблегне на панорамата около щастливото общество. В текста то не присъства като
персонаж, с който да бъде предложена на читателя една по-обстойна картина, в
която да контрастира задължителният за антиутопията различен от останалите
герой. Новият строй, в който по познатия модел, обещава свобода е само заявен: „ Обществото на истината ще бъде чисто: без
хулигани, без душевноболни, без невротици, без мъченици.”
Друг интересен елемент, който доближава
книгата на Денчев към антиутопичния модел е присъствието на един герой, който осъзнава себе си като различен от останалите. Героят - глас е преподавател в
университета, опитващ да не забрави името, гласа, буквите, като ги
преговаря, а неподчинението му коства редица мъчения на духа и тялото. Този
момент напомня „451 градуса по Фаренхайт”, в която пожарникарят, чиято мисия е
да унищожава книгите, всъщност се противопоставя на наложилия се тоталитарен
модел и бягайки от „закона” попада на подобни нему отцепници, които наизустяват
книгите, в случай, че бъдат унищожени. Обратно
на познатия модел от Бредбъри, тук телевизията и радиото – символ не само на
прогреса, но и на двойните смисли на демокрацията – са забранени, за да настъпи
царството на тишината. Денев произвежда и фигурата на високопоставеното лице, в
случая един от следователите, който обяснява в писмо, понеже знае, че ще бъде
разчетено, кое е вредното и болестното на обществото, както и защо героят е
подложен на репресиите.
Ако проследим внимателно перспективата на
книгата ще забележим двете идеологически протовостоящи си доктрини -
демокрацията, според която управлява народът, и тоталитаризмът, където властта
е напълно централизирана. Свободата на словото и мисълта с наложения контрол и
ограничения върху индивида. Двете политически системи осмислят същността си като крайно противоположни една
на друга, но в своята основна същност и двете използват човека като средство,
за да контролира и репресира масата. В този смисъл книгата е повод да се повтори една добре позната
истина от Оруел, че всяка революция установява нова диктатура: „Целта на
преследването е преследването. Целта на мъчението е мъчение. Целта на властта е
власт”.
Няма коментари:
Публикуване на коментар