събота, 1 август 2015 г.

Неслучилият се образователен роман – „Елените”

Автор: Теодора Кашилска


     Романът „Елените” излиза 1998 г. изпод перото на утвърдилия се като литературен историк и критик Светлозар Игов. Възникването на замисъла за романа авторът свързва с един свой спомен:  „Седях в едно крайбрежно заведение на морето в очакване на случаен превоз, защото не ми се ходеше пеша в още горещия ден до града. Тогава забелязах камиона с покрита с брезент каросерия, какъвто е описан в романа и ми хрумна, че мога тайно да се метна на него и да скоча незабелязан в града на някой светофар. Но - за разлика от героя - не го направих” (Игов 2014). Така започва романът – със скока на един млад мъж в неизвестното.
     В центъра на творбата е главният герой, момче, което изживява прехода между юношеството и зрелостта си. Навлизането му в суровия свят се осъществява чрез редица приключения и препятствия, най-често свързани с пътувания и любовни трепети. Основният въпрос, който се поставя в романа, е възможно ли е безпроблемното съществуването на младия човек, успял да изгради и съхрани в себе си морални ценности, в краевековното десетилетие на XX век у нас. Съдейки по романа на Игов, това се превръща в неосъществима цел, защото младостта и идеалите не съжителстват с низките страсти и пошлостта на времето. Героят се превръща в жертва на света, който го заобикаля.
     Творбата на Игов притежава някои от характерните белези на образователния роман, който се развива през XVII – XIX век в Западна Европа. Проблемен център в този тип романи е младостта, която „в модерния социум  присъства като специфично маркирана идеологема” (Протохристова 2008: 113). Капиталистическата система на модерността разрушава връзките между поколенията и младият човек в романите е принуден да опознава света около себе си сам. Адаптирането му към колектива е свързано с преминаване през редица изпитания, които имат за цел оформянето на неговия светоглед и характер. Героят на Игов се доближава до типа персонаж, характерен за образователния роман. Младежът е загубил родителите си, и то във важен период от живота си – преди кандидатстването си в университет, събитие, което обикновено се свързва с нов етап от развитието на младия човек. Пред прага на същинския живот момчето се оказва съвсем само, изправено пред предизвикателствата на времето.

     В романа Игов използва изповедно повествование в 1 л. ед. ч., за да даде възможност на читателя максимално да се доближи до мислите и чувствата на героя. Интересна особеност е и фактът, че героят-разказвач остава неназован през целия роман, като по този начин се превръща в тайнствена фигура, която разкрива съкровените кътчета на своята душата – едно от многото авторови решения, изиграващи ключова роля за нееднозначното възприемане на творбата.
     В „Елените” липсват препратки към конкретно историческо време от българската история, но можем да предположим, че героят  изживява своята младост в краевековното десетилетие на XX век, характеризиращо се с липса на морални ценности и вулгарна разкрепостеност. В тази „социална джунгла” (Сухиванов 2011), в която оцеляват само най-находчивите и смелите , младото момче решава да предприеме авантюрно пътуване към неизвестното, което го откъсва от омърсения и лъжовен свят на големия град. Действената природа и буйният му нрав (доказателство, за които е скокът му в непознатия камион) го доближават до типа герой в образователния роман, в който главното действащо лице „не е страдателен субект на съдбата си, а активен участник във взаимоотношенията с предизвикателствата на света” (Протохристова 2008: 118). Така персонажът на Игов, воден от разочарованието след раздялата с любимото момиче – Елена, достига до тайнственото място, носещо името „Елените”
     Игов споделя, че най-трудната му задача около написването на романа е била изграждането на пространството „Елените”. Авторът пише „Исках да създам у читателя впечатление на неяснота по отношение на това дали героят попада наистина в някакъв затънтен ловен резерват, където прекарва три години […] или това място е само някакъв сън или блян, или пък чиста измислица” (Игов 2014). Загадъчното пространство притежава специфични черти, от една страна, то е напълно изолирано от външния свят, но от друга, лесно бива открито от „началници”, ловджии и хора със съмнителни морални ценности. Наблюдава се рязко противопоставяне между тишината на девствената природа и шума от гуляите на посетителите. Сцените с танцуващи полуголи момичета и ловци убийци силно контрастират на изящния стил на романа и романтичното светоусещане на героя. Горският рай се превръща в арена на гнусотата и пошлостта, а младото момче става неволен свидетел на това.
     В образователния роман събитията „имат предназначението да спомогнат за формирането и узряването на личността и за окончателното определяне на характера” (Протохристова 2008: 117). Изпитанията, през които трябва да премине героя по време на пребиваването си в „Елените”, са посещенията на „началници” от града, както ги нарича стопанката, баба Ивана. От самото определение става ясно, че това са хора с влиятелни позиции в обществото, които търсят уединение за своите порочни веселби и гуляи. Първото посещение изненадва разказвача в късна есен и нарушава хармонията в райското място.”Началниците” са двама мъже, придружавани от две млади момичета. Оказва се обаче, че „новите господари са […] старите, с леко променени костюми и прически”, „все същите мутри” (Игов 1998: 58). Игов прокарва идеята, че българският преход от 90-те години се ръководи от същите фигури, които управляват и преди промените от 1989 г. Новото време е заблуда, илюзия, създадена от обществото. Героят преминава успешно през това изпитание, като остава безразличен към просташката музика, алкохола и развратните танци на момичетата. Той възприема срещата с тези хора като доказателство, че светът извън тайнственото място на стопанството не е претърпял развитие.
     Второто посещение на „пришълци” в „Елените” се случва през последната зима от пребиваването на героя-разказвач в загадъчния дворец. Този път посетителите са повече – шестима мъже и три жени, дошли, за да ловуват сред дивата природа на резервата. Пристигат с хеликоптер, описан от героя като „отвратително на цвят мазно туловище” (Игов 1998: 86), добре въоръжени и жадни за зрелища. Ловът започва още на следващия ден, а гледката на мъртвите животни разтърсва героя. В очите им той вижда застинали човешки погледи. В кулминация на кървавия маскарад, съпроводена с „див кикот” и „викове”, се превръща запалването на живо прасе. Младежът е отвратен до такава степен, че загубва съзнание. Кръвожадната банда скоро напуска „Елените”, но кошмарите и споменът за открития човешки труп в гората след лова не дават покой на младия мъж, който си дава сметка, че изживеният ужас не е просто злокобна тайна, а знак, че човек не може да избяга от свирепата действителност. Злото в света има силата да достигне и до най-чистите и отдалечени места и човек няма как да спре това. „Началниците” и „силните на деня”, носещи маски на благоприличие в общество, търсят места като резервата, за да извършват престъпленията си безнаказано и  да се отдават на разврат и пошлост. 
     Заниманието, което най-силно повлиява изграждането на личностни качества у героя по времето на престоя му в „Елените”, е четенето. В библиотеката на двореца е събрана огромна част от световната литературна класика – Омир, Шекспир, Данте, Рабле, Балзак, както и много нехудожествени текстове, а „заглавията, които героят поглъща едно след друго, „конспектират” фундамента, върху който израства всеки ерудит” (Сухиванов 2008: 3). Младежът посвещава и огромна част от времето си на съзерцание на природата, заобикаляща стопанството. В негово ежедневие се превръщат дългите разходки из горите около резервата и плуването в езерото. Аристократичното безделие му дава възможност да наблюдава картини и детайли, благодарение на които да възвърне вътрешния си мир.
     Основната тема в романа „Елените” е любовта. Тя неминуемо съпътства всяка младост и оказва своето влияние за изграждането на светоусета и характера у младия човек, особено ако е трагична, каквато Игов смята, че е истинската „литературна” любов: „трагизъм на любовта в литературата не е случаен […] като висшата форма на единение между хората [любовта] трябва да преодолява всичко, което я разединява” (Игов 2014). Първата голяма любов на героя-разказвач от романа е Елена, момичето, в което той се влюбва истински и всеотдайно по време на едно от пътуванията си до Пловдив. Елена се превръща в извор на радост и щастие за младежа. Заедно с нея той изживява мигове на споделено блаженство и удовлетворение от сладострастието на взаимната любов. Спонтанното й изчезване преобръща света на героя, объркан и отчаян той се впуска в пътуването, което го отвежда до „Елените”.
     Изчезването на Елена и семейството й е своеобразен израз на времето, в което се развива действието. Цинизмът и потъпканите надежди карат много хора да потърсят шанс за по-добър живот далеч от страната. Може би фамилията на Елена става жертва  на развиващото се демократично общество, раждащо престъпност и задкулисни интриги. Това допускане влиза в противоречие с възгледите на героя-разказвач за света и любовта, защото според него нищо не би могло да помрачи любовта между него и Елена („нищо не можеше да ни засегне от света извън нас, дори редките му зли агресии се превръщаха в леки драскотини, които мигом зарастваха под усмивките на обичта ни” (Игов 1998: 212). Човек, замаян от първите любовни трепети, се чувства недосегаем за злото, но това се оказва фалшива илюзия. Времето и обществените порядки пречупват красивото и стойностното в света, убиват и смачкват любовта, идеалите и възвишените стремежи на младостта. Шокът, който героят изживява от изчезването на Елена, се дължи на тоталното разминаване между представа и реалност в неговото съзнание. Раздялата с първата голяма любов за героя е един от много уроци по пътя на съзряването му.
      След завръщането си от „Елените” героят има връзки с други жени, които не успяват да оставят следа в живота му. Открояват се обаче разказите му за Мария и Дели. И двете по-възрастни от него и омъжени. Чрез техните образи в романа се прокарва идеята за разрушените семейни ценности, жената се е превърнала в меркантилна кариеристка със свой бизнес, а мъжът не се интересува от изневерите й, стига и тя да не се намесва в неговите. Отношенията на младежа с двете жени не продължават дълго, но те са му необходими, за да оцени чистотата на истинското любовно чувство, което скоро отново го спохожда – втората Елена. Новата любов се появява в етап от живота на героя, в който той вече е готов за нея, преминал е през множество изпитания, за да достигне до истината за обичта между двама души, която споделя в своята изповед: „Мислех, че любовта си отива заедно с жената, която вече я няма. Но любовта не си отива, а се появява в отсъствието […]  любовта не е изчезване на мен в другия и на другия в мен, а раздяла и среща с другия, среща на двама, а не сливане в едно (Игов 1998: 267).
     Произведението на Игов се различава от образователния роман по своя финал. Романът „Елените” завършва с мистификация, от която става ясно, че героят-разказвач е мъртъв, а ръкописът му е предаден на критик, който да го публикува. Това прави творбата съдържателно завършена, особеност, която не е характерна за образователния роман от западноевропейски тип, понеже романът за изграждането на младия човек „игнорира съществени моменти от живота на личността и не притежава истински финал […] краят на образователния роман е всъщност началото на същинския живот на героя. Затова традиционният образователен роман изисква щастлив край или поне финал, който изключва непоправими провали или нещастия. Изключена е очевидно и смъртта на героя” (Протохристова 2008: 118). Животът на младия мъж в „Елените” приключва в края на романа и това лишава от смисъл изпитанията и перипетиите, през които преминава той в романовото действие. Смъртта му остава загадка, подобно на изчезването на Елена и семейството й.
     Оказва се, че безпроблемното съществуване на младия човек в „тъмните” години от края на века е невъзможно. Творбата на Игов е своеобразен неслучил се образователен роман, защото през колкото  и изпитания да премине героят, той никога няма да е подготвен за насилието и цинизма, които го очакват в жестокия свят. Неумението му да се адаптира към порядките довежда до неговата неясна смърт.

ЦИТИРАНА ЛИТЕРАТУРА

Игов 1998: Игов, С. Елените. Пловдив: „Жанет-45”, 1998.
Игов 2014: Игов, С. За възникването на „Елените”. // Вътрешни пейзажи. Електронно издателство LiterNet, 06.07.2014,  < http://liternet.bg/publish/sigov/vytreshni-pejzazhi/elenite.htm > (22.07.2015).
Протохристова 2008: Протохристова, К. Западноевропейска литература. Пловдив: Летера, 2008
Сухиванов 2008: Сухиванов, И. Елените. Десет години по-късно. // Култура, 2008, № 40, с. 3.
Сухиванов 2011: „Елените”, или за поредното изгубено българско време. // Електронно издателство LiterNet , 21.01.2011,



"Под линия", 2015г.

Няма коментари:

Публикуване на коментар