През есента на
2012г., по идея на директора на Университетското издателство „Св. Климент
Охридски“ Димитър Радичков, се дава началото на поредицата „Нова поезия и
проза“, която да издава книгите на дебютиращи млади писатели. Издадени до сега
са: Белослава Димитрова – „Начало и край“; Стоян Ненов – „Острови“; Александър
Христов – „Следобеди, които...“; Надежда Дерменджиева – „Без упойка“; Зорница
Гъркова – „Пътят на мравките“; Христо Раянов – „Трудният начин“; Стефан
Стефанов – „Горе & долу“; Светослав Тодоров – „Хората, които заспиваха
сами“; Владимир Полеганов – „Деконструкцията на Томас С.“; Марианна Георгиева –
„Длъжникът“; Боряна Василева – „Нищо лично“; Ghostdog – „Психоспирка“; Йордан Радичков – „Малка човешка мелодия“; Виолета
Маринова – „Bad time stories”. Общо между много от писателите в поредицата е, че са
минали през магистърската програма по Творческо писане на Софийския
университет. Главен редактор е Ани Илков, а активността
на издателството продължава, но вече с редакторски съвет, включващ Ани
Илков, Валери Стефанов и
Димитър Радичков.
Накратко,
какво представлява тази програма? (нейните цели, предмет, начин на работа,
изучавани дисциплини, очаквания)
А.И.:
Програмата си поставя за цел да формира
база за устойчиво писане в младите хора. Тя има и силен литературно-исторически
акцент и е единствената магистърска програма засега.
Как
възникна идеята за издаване на поредицата „Нова поезия и проза“? Беше ли
планувана предварително, още при започването на магистърската програма по
Творческо писане или се роди впоследствие?
А.И.:
Поканата дойде от Димитър Радичков към
мен. Първоначално той остави на мен избора на модел и на автори. Сега вече
заедно с него и с Валери Стефанов оформяме редакторски съвет.
Според
Вас, може ли Магистърската програма да спомогне за израстването на младите
писатели, може ли да ги „научи“ как да пишат?
А.И.:
Може да ги научи на някои „занаятчийски“
неща; може да разпръсква и нещо като вдъхновение.
Какъв
е смисълът от такава поредица? Защо се дава шанс на младите и то сега (има се
предвид годината, в която излизат сборниците), когато сякаш появата в
литературните среди на млади български автори става трудно, а и политиката на
издателствата усложнява процеса? (въпреки че в последно време се вижда известно
разчупване на тази практика и започват да се дават шансове на млади)
А.И.:
Поредицата доказа, че съществува „нова
вълна“ в литературата. Доказа и още нещо: гнусният конформо-егоизъм на „бившите
млади“, които се стремят всячески да попречат на „новите млади“, криейки се
като истински подлеци зад идеята за
„високи художествени критерии“. И най-изумителното е, че подобни хора има сред екипа на „Литературен вестник“.
Тези подлеци дори не се и досещат, че бяха поканени там, а вече отдавна не са
добре дошли. Балкански йезуити!
Може
да се каже, че в областта на разказа има утвърдени имена в съвременната
действителност, без дори да се намесват класиците от началото на миналия век.
Става въпрос за имена като Деян Енев, Алек Попов, Калин Терзийски, Людмил
Станев и прочие, а в по-ново време – Петър Делчев, Мирослав Пенков и други.
Могат ли младите разказвачи от поредицата да „извоюват“ място сред тези имена?
А.И.:
Новите
млади трудно си пробиват път. Но вярно е обратното: от младите, който ние сме
издали (14 книги), поне шестима имат литературни награди, трима станаха
докторанти и т. н.
Наблюдават
се доста сходства в писането им (на младите), в избора и подредбата на
разказите в сборниците. В такъв случай, може ли да се заяви ясно, че си се
оформя едно цяло поколение?
А.И.:
Да, говорим за нова вълна.
Въпреки
сходствата, ясно си личи, че всеки от тях има свои характерни белези,
отличителни черти в поетиката, което е много голям плюс. Отново с по няколко
думи, бихте ли казал според Вас какво специално има във всеки от тях, нещо
по-различно от написаното на гърба на книгите?
А.И.:
Ние вече издадохме 14 млади; трудно ще
бъде да говоря за всеки поотделно. Това което ги отличава от предишните е
острата им социална и политическа чувствителност.
В
големите библиотеки книгите могат да бъдат намерени и обикновено винаги има
свободни. В по-малките книжарници почти липсват (казвам „почти“, защото няма
как да обхвана всички), а в големите и утвърдени такива, те могат да бъдат
взети само с поръчка от склада. Излиза, че достъпът до тях не е съвсем лесен и
въобще разбирането за тези автори, достигането до техните книги, се затруднява.
На какво отдавате това, ако нямате и друга теза, разбира се?
А.И.:
Да, така е. Разпространението е много
порочно организирано: излагат те на показни места в големите книжарници, ако си
популярен, но как да станеш популярен, ако не те излагат...
Очаква
ли се нова поредица от книги на автори, минали през курса по Творческо писане?
А.И.:
Да, ще продължим тази инициатива. Дължим
го на младите хора. И нека да отбележа, че поредицата е отворена към дебютиращи
не само от нашата програма или СУ, тя е отворена към младите пишещи въобще.
"Под линия", 2016г.
Няма коментари:
Публикуване на коментар