Деян
Енев дели характерната територия на портал Култура наред с имена като Калин
Янакиев, Теодора Димова, Тони Николов, като тя (територията) допълнително
допринася за неговата изключителна популярност и широк кръг читателска
аудитория. Подобно на част от колегите си в портала, ежеседмичните му
публикации биват събрани в отделно томче, озаглавено „Малката домашна църква. Съвременни
притчи”. Темите, които засяга, също са сходни – Теодора Димова в „Четири вида
любов”, година по-късно и в „Ороци” фиксира доста наболели за съвременното
общество проблеми от най-различно естество. Енев също се опитва да
систематизира част от тях, строго осъжда и диференцира, изказва гласно
обществената си позиция, цитирайки дори имената на хора от високите етажи на
властта и политическия живот в страната.
Както
разказите, така и публицистиката на Енев е пропита с тъга, меланхолия,
негативизъм към всичко случващо се тук. Заложен е ангажиментът към
религиозното, темата за секуларизацията на света също присъства в текстовете.
Отчуждаването от Бога и религиозното е осъдено от автора, но нотка на оптимизъм
се открива в случаите, при които се извършва преклонение пред някой
светец/икона или се изрича благодарствена молитва за чудо, нечие спасение.
Български манастири и легенди около тях са в състояние да събудят интереса и у
най-незаинтересования читател, посегнал случайно към книжното тяло.
Друга
основна тема в „Малката домашна църква” е темата за самотата, наред с
тази за обезлюдяването на българското село. Все по-големите стремежи и
амбиции карат милиони българи да предпочетат живота или в големия град, или
дори в друга, далечна страна, като по този начин в малкото село остават
изоставените родители, вече на преклонна възраст. След края на жизнения път,
остава само една малка, стара къща, а в един друг момент тя може да бъде изцяло
съборена, като на мястото се строи нова, луксозна сграда и спомените тотално да
бъдат заличени. Деян Енев поставя въпроса за това безпаметство и в главата,
посветена на достоверността и изчерпателността на учебниците по история („Още
за Балканската война”). Мнозина смятат, че историята и събитията сами по себе
си са пречупени малко или много през призмата на този, който ги предава, и тази
публикация на Енев сякаш потвърждава тезата. Работата на учителите – тежка,
изгубила своя авторитет, както и ниското заплащане, нерелевантно на труда, също
е заложена в публицистичната книга.
Част от
текстовете, намерили място в „Малката домашна църква” представят автора и в
ролята на философ. Засегнати са важни философски въпроси, сред които: какво е
доброта, какво е добро и зло, радост, битие, съвест, кое е по-лесно – доброто
или злото... Подобно на своята колежка от цитирания портал Теодора Димова, и
Енев е поместил емпиричен материал – част от интервюта, проведени лично от него
(с Дончо Цончев), а също е описал случки и ситуации от неговия личен живот,
които до момента не са станали обект на обществен интерес. Има отпратки и към
други книги: с цел по-прецизна илюстрация на идеите си, авторът резюмира романа
„Шлеп в пустинята” на Людмил Тодоров, а отделните „притчи” от заглавието на
томчето („ученият”, „управникът”, „народът”) могат да бъдат открити на малко по-късен
етап.
Най-централно
място в публицистичната книга на Деян Енев заема българската ситуация в
годините на Прехода и неудовлетвореността (както неговата, така и на останалата
част от обществото) от управляващите страната ни политици. Липсва романтиката,
оптимизмът, като много от главите илюстрират фактите точно такива, каквито ги
виждат и милионите обезверени, повечето предпочели живота зад граница
сънародници. Свободата на словото е поставено под въпрос, просяците по улиците
и постоянното увеличаване на броя им (но дали само в България има просяци?).
Засегната е темата за протестите от последните години, цитирани са имената на
хора, които, според Енев, имат голяма вина за случващото се в страната:
Орешарски, Борисов, Цветанов, Местан. България е представена по един
апокалиптичен начин, сякаш ситуацията тук е по-лоша от тази в страните, станали
първопричина за така наречената емиграционна вълна от хора, търсещи по-добър
живот на чужда територия. Вината винаги е у другия, никой не прави опит да
погледне вътре в себе си, да допусне, че той е отговорен за собствената си
съдба ... нима няма успели българи в България? Отделни публикации са посветени
на недоверието в институциите, гражданската война в Сирия, войната в
Афганистан, неконструктивната роля на МВР като цяло, олигархията, емиграцията
на българите.
Цялата
мрачна картина на ситуацията в България до голяма степен се препокрива с
публицистичните текстове на другите колумнисти от портал Култура. Негативното
отношение към всичко случващо се в страната, дори към опитите за подобряване
качеството на живот на средностатистическия българин винаги са съпроводени с
критика и неодобрение, и това не е фиксация само и единствено на колумнистите.
Безспорен факт е, че „бедни и богати” е имало винаги и навсякъде, още дори от
Античността, но българският манталитет винаги е склонен да поставя България на
първо място в света по нисък стандарт и качество на живот. Все пак критиките,
отправени към управниците и фиксираните недостатъци на управлението им могат да
играят бъдеща положителна роля, да се подобни дори в някаква минимална степен
качеството на живот тук и броят на емигриралите българи в чужбина да намалее с
времето.
Автор: Наско Р
"Под линия" 2016
Няма коментари:
Публикуване на коментар