петък, 24 юни 2016 г.

„История с деца“ (Александър Секулов – „Скитникът и синовете“)

        Много неща могат да се кажат за Александър Секулов, що се отнася до заниманията му с литература, като тук се има предвид цялостното разбиране за литература – писане, процесите покрай книгоиздаването, промотиране, критическа дейност и т.н. Той е силно свързан и много отдаден на случващото се в тази област на културата, а и не само. Въобще с цялата си дейност, Александър Секулов е сложил пръст върху пулсиращата вена на българската литература и има ясна представа какво се случва. И опитът, който има и продължава да трупа, му се отплаща в писането, в доусъвършенстването на майсторлъка.
         Почеркът му, смея да твърдя, е разпознаваем и в „Скитникът и синовете“. Нещо, което личи дори и през гланцираните страници на книгата. Но и няма как да се очаква нещо друго, защото той е един от вече утвърдените имена в съвременната ни литература. Писане, зад което се усеща вдъхновение и което вдъхновява. Писане, което слага красивата премяна на българския език и напомня, че има и друго освен опростения начин на изразяване, опитващ се да избяга от клишето, но сам превърнал се в клише. Вижда се умение, увереност и сила, в работата с езика при Александър Секулов. Но и сила, която в някои моменти става необуздана, неконтролируема.

         Неведнъж е изтъквана добрата работа на Секулов с метафорите (при представяния на негови книги и в критически прегледи). Впрочем, това е черта от писането на много пловдивски автори. В „Скитникът и синовете“ това е един от козовете, които насочват към този автор. Една наглед приключенска история е превърната в много по-дълбок роман, който именно благодарение на метафорите, сравненията, епитетите и екзотичните имена, го прави въздействащ, увлекателен и много важно – запомнящ се. Но какво имах предвид като казах, че на места силата в писането му изглежда необуздана. Лекотата, с която се играе с езика, ритъмът на четене, който сам той диктува, бива спъван, така да се каже, от още някоя допълнителна фраза, изречение или малък абзац, които леко забавят темпото, променят нагласата, че аха в следващото изречение читателят ще разбере как се развива случката, привлякла вниманието му. Така конкретната фраза, изречение или малък абзац, могат да бъдат пропуснати, незапомнени, заради очакването. От една страна е спънка, но може да се приеме и като допълнителен щрих, който да удължи, макар и за кратко, очакването. В това отношение трябва да се признае, че е положено старание вниманието на четящия да бъде задържано при края на почти всяка глава от книгата. Завършекът им е в такъв момент, който провокира започването на следващата. Може би само в началните има една по-спокойна нагласа, за да може читателят да опипа почвата, да навлезе в историята.
         Срещат се различни опити (най-вече в интернет пространството) за определянето на това какъв е този роман. Нещо, което смятам за абсолютно ненужно, тъй като отговорът го дава самият роман – това е „история с деца“. От тук нататък вече за кого е предназначен си остава напълно индивидуално решение.
         Много от героите в книгата са деца. Впрочем, всички са нечии деца, дори и превърнали се вече в бащи. Отношенията баща-син, баща-дъщеря се проявяват в романа през отношенията на капитан Йосѝф-Коста и капитан Албано – Лиля. И от двете страни имаме бащи, които са избрали странстването, скитането, вместо уседналия начин на живот, довел до разбиването на семейството и „тегавите“ отношения с децата. Но независимо от това, имаме ясно изразен онзи образ на бащата, който е готов на велики подвизи заради детето си. Лиля между другото се явява и едно от малкото женски проявления на красотата сред иначе момчешкия и мъжки свят. Тя въплъщава онези черти, които разлюляват мъжкото самообладание. С нея е свързана и любовната линия в романа, където е замесен и Николас – швейцарският възпитаник, който изживява запомнящи се за цял живот емоции.
         Всяко от децата е много ярък образ, много ясно изразен и различим. Към това число може да бъде добавено и кучето Майло, което стои на същото ниво в персонажната система. На малко по-преден план все пак стои Алекс, заради активната роля, която има по време на цялото действие, заедно с капитан Йосѝф. Образите на никой от героите не са идеализирани и превъзнесени. Което води и до друг основен такъв – този на Господ. Не е съвсем точно и пълно той (образът на Господ) да бъде класифициран като „скитникът“ за историята. Със своите понякога недодялани, неумели и несигурни действия, Господ прилича също на дете. Сякаш е сред хората, за да се научи и да добие опит за нещо по-важно, нещо тепърва предстоящо му – също като едно дете. Освен това, Той е и бащата на всички и всички са негови синове, Той се притичва на помощ във важни моменти, както правят бащите, макар и представящ се за скитник. Той е бащата, който стои леко отчужден от децата си – също като двамата капитани. Така че образът на Господ в този роман събира този на скитника, на сина и на бащата.
         Повествованието е един от интересните елементи на книгата. Разказването е в „Ние“ – форма, а повествователите се заявяват като „дървояди“, които са част от процесите, протичащи на кораба, те знаят за плъховете на борда на „БЪРБОЛЕТА“, за екипажа, за случващото се с тях навсякъде, където идат. Повествованието не стои отделено от читателите, държи те да са отдадени на процеса текст-четене-възприемане. Стреми се да е изчерпателно и чрез обясненията опитва да създаде нагласата за достоверност. В структурно отношение романът следва определена линия, която с изключение на някои отклонения на разказвачите, не бива прекъсната до края.
         Макар и смятана като продължение на „Островът“, тази книга съвсем свободно плава под собствени знамена. С пролога си, с плавното навлизане в историята, с много точното (като място и момент от разказването) поднасяне на факти от живота на героите, с ласкавото отношение към читателя – тази книга заслужава индивидуалното си признание.

         Ако направим по-общ преглед на казаното дотук за „Скитникът и синовете“, ще видим, че се говори за начин на писане на автора, за героите, за особеностите и т.н. – все неща, засягащи книгата и свързани с нея и автора, а не някакви странични проблеми и процеси, които са около нея. С други думи, разглеждат се литературни особености. И си мисля, че не е нужен компасът на капитан Джак Спароу, за да разберем, че тази книга и нейният автор са поели правилния курс.


Автор: Мехмед Атипов
"Под линия", 2016г.

Няма коментари:

Публикуване на коментар