вторник, 19 юли 2016 г.

Мирослав Пенков - "Щъркелите и планината"

„Тънка е чертата, сине – рече ми сега дядо, - дето разделя чудотвореца от шарлатанина.“ (Пенков, 2016)


         Още в началото на този литературно-критически преглед на романа трябва да кажа, че авторовата бележка и епиграфът в началото на тази книга смятам за много важни за всеки, който иска в по-голяма степен и по-точно да разбере написаното, да го разтълкува, анализира или изучава. Споменавам това, защото именно в тази авторова бележка са зададени насоките, създава се нагласата, с която да бъде възприеман романът. Неслучайно е и в самото начало. Въздействието, което се получава след изчитането на произведението обаче, води до забравяне на разясненията от автора и епиграфа и могат да се получат някои заблуди.
         „Щъркелите и планината“ е роман за вътрешната трансформация на духа по пътя на собственото преоткриване на човека. В такъв случай Аз-формата на повествованието е съвсем подходящият избор. Етапите, в които се извършва тази трансформация, са седем – колкото са и частите в тази книга. Така се стига до една позната за литературата романова схема, при която в центъра стои един герой, който в конкретния случай бива назоваван и определян като „американче“ и който минава даден път до достигането на „философския камък“.
         Но това, казано по-общо. В конкретния случай читателят заварва героя на път за родния край, за да разреши възникнали проблеми в американския му живот. Налице е първият етап – завръщането у дома, към корените, към самото начало. В този роман домът (селото) на героя, както и други местности, които се споменават и описват, са измислица на автора. Наред с това, плод на авторовото въображение са някои герои (най-вече капитан Коста, по думите на Пенков), както и по-голямата част от приказките и легенди, сред които са тези за нестинарите и за Лада и Атила.
Тук е мястото да се каже, че успоредно с историята на „американчето“, авторът разгръща и тези за неговия дядо и за споменатите вече Лада и Атила. И трите линии са обединени от няколко неща. Основното – това е любовта. В даден момент от книгата се стига до едно развитие на събитията, което кара четящия да си помисли, да допусне възможността, че това е роман за три забранени любови, но всъщност любовта се явява друг етап, през който трябва да се мине по пътя на пречистването. Изходът и на трите любовни линии не е положителен. Но въпреки това, препятствията и конфликтите, през които преминава главният герой, раждат нови прозрения. Трябва да се отбележи, че различните разклонения от главната история, която се развива в съвремието, за разлика от другите, не тежат и не натоварват четенето, тъй като привнасят един друг нюанс на книгата, а някои архаизми, турцизми и чуждици, също обогатяват. Стилът, с който ги е разказал авторът, увлича. Освен това, част от многото странични историйки носят отговорите на миналото за въпросите на съвремието, разкриват философията на предопределената обреченост на човека. Към това насочват и думите на прадядото на „американчето“, който още докато е бил малък, му е казал, че там, където той ще стигне, вече е бил. Опит, който и дядото му споделя и учи със съветите и разказите за собственото си минало.
         Дядото е сред основните фигури в романа. С него може да се каже, че е свързан и друг от етапите – този за родовата памет, за мъдростта, на която би трябвало да ни учи миналото. Той е и носителя на онзи социалистически полъх от миналото, който не подминава и тази съвременна книга, но за това ще стане дума впоследствие.
         Елиф е друг от важните образи в този роман. Тя е въплъщение на търсещия свободата дух, вързан от предразсъдъците, суеверията и задръжките на нейния баща – имамът на селото. В този неин образ се влюбва и главният герой. Тя му показва един различен от неговия свят, една почти магична действителност, която удивлява съзнанието и сетивата, кара го да превъзмогне себе си и да върши неща, които иначе не би направил.
         Двамата заедно (дядото и Елиф) водят героя до ново решително прозрение, до нов етап – този на пречистването чрез страданието. Единият го сторва с лъжите и тайните си, другият – с любовта си.
         В тази книга се съдържат множество опозиции: на минало и настояще; на добро и лошо; на правилно и грешно; на свободната воля и предразсъдъците на хората; на приказното, легендарното и действителното; на истината и заблудата; на българското и чуждото, изразяващо се под различни форми и така нататък. Авторът създава свят, в който магичното да изглежда възможно, да се възприема от читателя и после сам поставя под съмнение тази вероятност с думите „А може би...“, които следват при подобни моменти от повествованието. Фикционалното е обяснено с рационалното и обикновеното. Фантазията и въображението са поставени под въпрос от разума. Така обладаването на момичета и жени от свети Коста бива сведено и обяснено от дядото като преструване, търсещо вниманието на околните, невероятни сцени и провидения се оказват резултат от алкохол, марихуана или болест, нестинарската треска – пренесен вирус отпреди много години, а тайнственият нестинарски ритуал с ходене по жаравата – просто туристическа атракция или само привидно изглеждащо невероятно явление, използващо нуждата на хората да вярват в нещо възвишено. Това обаче не значи, че се обезценяват вярванията, тъкмо обратното. Това е просто частта от пътя, в която границата между реалното и измисленото е заличена и остават единствено личните вярвания и убеждения.
         Дотук обаче не стана дума за заглавието и мястото (ролята) на щъркелите и на планината в тази книга. Според една от легендите, щом умрели, нестинарите се превръщали в черни щъркели, а после пак се раждали и се образувал един повтарящ се процес. След като пострадва при събарянето на къщи в селото, един щъркел бива отгледан от „американчето“ и дядо му. Този щъркел се превръща в непрестанен свидетел и обитател в къщата им, след като крилото му зараства накриво. Той сякаш бди и съди техните действия и неслучайно го наричат свети Коста. Щъркелите са представени като земни ангели, като свещени същества, които дядото опитва да защити. Те са останали последните обитатели на изоставената българска махала в селото и също като главния герой и неговия дядо, рано или късно те винаги се връщат там, където е гнездото. Планината пък, както е и във вълшебните произведения, е мястото, където могат да се случат невероятни неща, където момчето става мъж. В планината се пази всичката онази мъдрост на времето. Тя е сякаш връзката ни със земното, с живота, но и пътя към пречистването.
         Още от първата му книга (сборникът „На изток от Запада“) си пролича, че Мирослав Пенков е добър писател, макар и творящ далеч от пределите на родината. Сега с „Щъркелите и планината“ показва същото, но като че ли не успява да надскочи онази граница, която сам си поставя със сборника с разкази. Нивото сякаш се запазва и в много аспекти написаното в романа се повтаря: връзката и отношенията между дядото и неговия внук; ефектът от социализма върху действията на хората; ефектът от прехода, неговото влияние; фолклорно митологичните мотиви; срещата на Запада с българското, с балканското дори; забранената любов, заради предразсъдъците на обществото; образът на Елиф и прочие. Запазва се и онази дълбочина на написаното, която имаха и разказите и която е показателна за умението на автора да създава произведения, които да провокират въображението и мисълта на читателя. Все пак той е преподавател по творческо писане и сигурно е наясно с формулите за печелене на читателското внимание. Творческият му път започна с разкази и продължи с един немалък роман, чието издание за българските стандарти може да се приеме като луксозно и доста красиво, така че е любопитно да се проследи какво предстои от Мирослав Пенков.


БИБЛИОГРАФИЯ

Пенков 2016 : Пенков, М. Щъркелите и планината. София : Издателство „Сиела“


Автор: Мехмед Атипов
"Под линия", 2016г.

Няма коментари:

Публикуване на коментар