вторник, 25 април 2017 г.

Ирина Папанчева - "Тя, островът"

Фуертевентура - огромното огледало на душите ни[1]

Ирина Папанчева е автор на няколко книги, филолог по образование и човек, който явно обича да пътува. Дали защото тя самата търси отговори за себе си, дали защото това е проекция на изконния човешки стремеж (въпреки непоправимите последствия) към знание, дали защото обича да описва интересни човешки съдби, но героите и винаги са търсещи, мислещи, преживяващи личен емоционален катаклизъм, който ги води по път, чиято посока обикновено не знаят, чиято крайна дестинация не винаги достигат. В този ред на мисли Ирина Папанчева не изневерява на стила си. Нито структурно, нито стилово, но последната и книга Тя, островът е може би една идея по-философска, буквално. Това се обяснява с факта, че романът би трябвало да е книга, вдъхновена и посветена на Мигел де Унамуно, големият испански бунтар, автор и критик, и философ, и свободомислеща противоречива личност. И тя е книга за Унамуно, но това е Унамуно видян през острова на неговото заточение, през думите на хора, които са били негови съвременници, които са го срещнали, през очите на една Писателка (едно от действащите лица в романа), която създава Унамуно и неговия остров. Но когато става дума за самия автор, то той присъства по-скоро със своите текстове, със стиховете си. И е проектиран по своеобразен начин в героите на Ирина. Там където Унамуно разказва сам се появява сътвореното от автора или от Писателката, или и от двете. Сама Ирина Папанчева в своята Бележка от автора изрично подчертава, че въпреки поднесената фактология споменатите исторически личности „трябва да бъдат възприемани единствено като литературни.[2] Всичко останало е въображение. Въпреки че не малка част от героите имат реални лица и съдби, отвъд прототипите им е тя, авторът.
Книгата е разделена много категорично на три части. Първата и третата част на романа имат множество персонажи. Проследяват се няколко основни сюжетни линии и няколко съпътстващи. Разказвачът е наблюдател на случващото се. Във втората част обаче са само Писателката и Унамуно, и техният роман-диалог-пътешествие. Разказът е първоличен. Всяка една част поотделно е силно фрагментира, което е логично следствие от многото персонажи и случващото се с тях. Всяка разказана история има поне две призми, през които е прочетена. По този начин се формира една пъстра и много пълна картина. Романът е построен мозаечно,
макар и привидно да се следва някаква хронология. Като вкарва всеки един образ, авторката разкрива част от голямата история, а проследявайки неговото развитие (на образа) ни отвежда до финала. Нищо, което литературата да не познава. Любопитното тук е, че паралелно се изграждат още два образа – този на Унамуно, реално съществувала личност, и този на Острова, който едновременно създава и определя останалите персонажи, и бива изграден от своя страна посредством тях. Както често се наблюдава при Ирина Папанчева, в сюжета се формират няколко любовни триъгълника. Някои не съвсем в класическия смисъл на това словосъчетание, но все пак триъгълници и все пак породени от обичта.
Романът обговаря времето като константна и относителна величина и мястото и смисъла на човека (като отделна единица) в него. Това се случва именно чрез героите му и техните преживявания, съдбовни и със силата и значението на катарзис.  С търсенията им, с копнежите по недостижимата  физическа и емоционална цялост. И докато всеки си мисли, че с присъствието си създава, открива или пише Острова, се оказва, че всъщност тя, Фуертевентура, ги проектира като свои отражения. Как животът на един човек може да бъде съпоставен с вечното време, какво е вяра, какъв е смисълът. Все екзистенциални въпроси, зададени през простичките житейски, дори битови сцени. Сърфът и сърф културата са още един акцент в романа. Те са спасение и бягство от живота, който част от персонажите живеят. Измамна сладост и безвремие в търсенето на перфектната вълна и разочарованието от непостижимостта и.
Историята започва в отдавна отминалите времена на един остров и с предстоящата трагедия на неговото местно население. Две жени (майка и дъщеря), една пещера (носеща и Платоновата символика, и като символ на утроба, и като място за възраждане, и като гранична територия, и като място за йерогамия и като център на света) и случващото се с тях. Истината е, че тази част от романа е леко проблематична. Разбираемо е защо тя е необходима на автора с цялата и символна натовареност, но остава сякаш незавършена. До последната страница читателя очаква да бъде върнат отново там, в минало, с акостиралия кораб и разделената Фуертевентура. Но ако се абстрахираме от това, то романът има абсолютно завършена структура.
      Островът е едновременно конкретно място (един от Канарските острови и туристическа дестинация) и гранично, сакрално пространство за всеки от героите. Някои от тях преминават отвъд, изстрадват пътя си и намерили покоя, за който мечтаят, се завръщат успешно. А други остават завинаги в плена му. Легендата, митът, историята и животът, който се случва тук и сега се сливат в една своеобразна спирала, която, както авторката сама казва, е авариен изход към небесата.
Темите, които прозират в романа, които вълнуват Ирина Папанчева, и които могат да бъдат открити и в другите и книги са наистина много. Темата за любовта, чиста и вярна, неизменна, дори, когато трябва да се откажеш от острова-ти. За уважението, което се дължи на другия, когато се споделя интимност, за сглобената любов от любовите на няколко различни човека, за предателството и за справедливостта, за последствията, за  добрите намерения и за тежестта да носиш правилния избор през целия си живот, за пречистващата сила на изповедта (не в смисъла на християнската традиция, а просто като акт на споделяне), за подмяната на историята и за спекулациите с нея, за живота извън България, за родното и чуждото.  Всички те изграждат тъкънта на романа и го правят достъпен за всеки читател, без оглед на пол, националност, възраст и т.н.

А защо Тя, островът? Защото Фуертевентура е жена, приласкаваща и отблъскваща, майка и любовница, обичаща и жертваща своите обитатели. Тя е и препратка към самия Мигел де Унамуно.
И така съвсем естествено се стига до финала на книгата, който обаче ни връща обратно към самото и начало – корицата. Защото този роман НЕ започва от първата си страница. 
Кориците днес обикновено са доста шумни, съблазняващи и пó така. Окото свиква да бъде впечатлявано, дори лъгано, нали опаковката продава.  Корицата на Тя, островът не грабва по този начин. На пръв поглед книжното тяло е доста семпло и непретенциозно. Корицата грабва, когато стигнеш до последната страница, защото тя се оказва ключов елемент от разказа. Рисунката е на Оливие Рубен и кореспондира директно с една от сюжетните линии, и с финала на историята. Защо и как – всеки може да разбере сам.


Автор: Нина Йорданова
Под линия, 2017





* Съдържанието на този уеб сайт е под закрилата на Закона за авторското право и сродните му права!


[1] Папанчева, И. Тя, островът, С. 2017, Изд. къща "Труд", с.207
[2] Пак там, с.212

Няма коментари:

Публикуване на коментар